Młodzi Polacy nie tylko wiodą prym w bezgotówkowych transakcjach, ale też coraz rzadziej sięgają po gotówkę. 35 proc. ankietowanych w przedziale wiekowym 18-29 lat rzadko lub praktycznie nigdy nie nosi jej przy sobie.

– Fizyczną kartą płaci 39 proc. ankietowanych w wieku 18-29 lat. Dla porównania średnia ogólna to 71,5 proc. Prawie tyle samo osób co kartę, wybiera BLIKA – korzystanie z tej formy płatności deklaruje 38 proc. respondentów. To wyjątkowa sytuacja, bo w żadnej innej grupie wiekowej popularność tych dwóch form płatności nie rozkłada się tak równomiernie – mówi Krzysztof Polończyk, prezes zarządu Fiserv Polska, właściciela marki PolCard.

Wygoda i szybkość ponad wszystko

Dla młodych konsumentów każda sekunda ma znaczenie – od komunikacji, po zakupy. Nie dziwi zatem, że najczęściej wskazywanym powodem, dla którego wybierają oni płatności bezgotówkowe, jest brak konieczności stania w kolejce do tradycyjnej kasy – zadeklarowało tak 44 proc. badanych w wieku 18-29 lat. Ankietowani podkreślili też prostotę obsługi (41 proc.) oraz szybkość realizacji transakcji (38 proc.).

– Jednak nie tylko czas ma znaczenie dla tego pokolenia. Wyniki badania pokazały, że młodzi konsumenci kierują się zasadą im prościej, tym lepiej. 40 proc. wybiera cyfrowe płatności właśnie ze względu na prostotę obsługi.

Największy wpływ na decyzję o powrocie do danego punktu ma jego lokalizacja – 93 proc. ankietowanych w przedziale wiekowym 18-29 lat kupuje najbliżej miejsca zamieszkania lub pracy. To też najwyższy odsetek wskazań spośród wszystkich grup wiekowych. Nie mniej ważny jest czas obsługi, który jest istotnym czynnikiem dla 81,5 proc. badanych.

Dla tej grupy wiekowej dużo większe znaczenie niż dla pozostałych badanych mają technologie zakupowe, które oszczędzają czas. 70 proc. młodych konsumentów chętniej wraca do punktów handlowo-usługowych, które oferują im możliwość zrobienia zakupów w systemie click & collect, który łączy zakupy online z odbiorem w sklepie stacjonarnym. Z kolei usługa scan & go polegająca na samodzielnym skanowaniu produktów przy pomocy aplikacji mobilnej lub specjalnego skanera, a następnie opłaceniu ich w kasie lub bezpośrednio w aplikacji wpływa na lojalność
65 proc. ankietowanych.

Samoobsługowe pokolenie

Wyniki badania PolCard from Fiserv wyraźnie rysują obraz młodego konsumenta, dla którego liczą się czas i wygoda, ale też niezależność. Szczególnie dobrze pokazuje to analiza preferencji dotyczących samoobsługi. 96 proc. ankietowanych w wieku 18-29 lat deklaruje, że kasy samoobsługowe w największym stopniu pozytywnie wpływają na komfort i jakość ich życia. Nie mniejsze znaczenie mają urządzenia do odbioru przesyłek kurierskich, które wskazało 85 proc. badanych.

Konsumenci w przedziale wiekowym 18-29 lat są jedyną grupą, w której dużą popularnością cieszą się kioski do składania zamówień w restauracjach typu fast food. 83 proc. wskazało je, jako rozwiązania poprawiające komfort. Jest to naprawdę wysoki wynik na tle średniej, która wyniosła 42 proc.