Pierwszy wrześniowy raport sprawdza, jak Polacy finansują edukację dzieci i własny rozwój, z jakich źródeł korzystają i jaką rolę w wyrównywaniu szans edukacyjnych odgrywa technologia.

Jak Polacy finansują edukację dzieci i własny rozwój?

–  Ten raport pokazuje, że Polacy naprawdę potrafią sobie radzić – nawet wtedy, gdy ograniczenia finansowe stają się dużym wyzwaniem. Szczególnie mocno widać to w obszarze edukacji dzieci: rodzice są gotowi rezygnować z własnych potrzeb, by zapewnić swoim dzieciom lepszy start w przyszłość. Coraz częściej w wyrównywaniu szans wspiera nas technologia i sztuczna inteligencja, od darmowych aplikacji edukacyjnych po AI, taka jak ChatGPT. To dowód, że nowoczesne narzędzia mogą otwierać możliwości, które jeszcze niedawno były dostępne tylko dla nielicznych – mówi Tomasz Głodowski, Sales and Marketing Director w Smartney Grupa Oney.

Z pierwszego raportu wynika, że ponad 80% Polaków deklaruje, że mimo ograniczeń stara się aktywnie kształtować swoją rzeczywistość. Wspierają ich w tym nowe technologie – ponad 40% dzieci korzysta z darmowych aplikacji edukacyjnych, a co czwarte wspiera się sztuczną inteligencją, taką jak ChatGPT. Co ciekawe, najmłodsi adaptują AI szybciej niż dorośli – 60% dzieci deklaruje, że używa narzędzi AI do nauki, podczas gdy wśród dorosłych ten odsetek jest znacznie niższy.

Jednocześnie aż 90% rodziców inwestuje w edukację pozaszkolną dzieci, a 92% rezygnuje z własnych potrzeb, by ją sfinansować. Co trzeci badany sięga po kredyty lub pożyczki, a 14,6% oszczędza nawet na żywności i odzieży, by zapewnić dzieciom dostęp do zajęć dodatkowych.

Link do raportu: https://www.smartney.pl/wp-content/uploads/2025/09/Raport-_DA-SIE-Polacy-w-akcji-jak-Polacy-finansuja-edukacje_Smartney-Grupa-Oney.pdf