Rozwijanie nowoczesnych usług finansowych przez firmy pozabankowe na pewno daje się we znaki „starym” graczom. Z jednej strony wchodzą oni z fintechami we współpracę, ale muszą się także liczyć z tą częścią rynku, która tworzy konkurencyjne rozwiązania. Może to być jeden z powodów niższych opłat za usługi bankowe, ale czy jedyny?

Usługi bankowe są coraz tańsze. Najnowsze dane NBP

Oczywiście warto spojrzeć na temat nieco szerzej – ze względu na globalizację klienci są przyzwyczajeni do tanich usług. Konkurencją dla polskich banków są nie tylko lokalne fintechy, ale także te z zagranicy, które podbijają polski rynek. Im większa konkurencja, tym korzystniejsza oferta dla użytkownika.

NBP zwraca także uwagę na to, że niższe opłaty mogą wynikać z obniżenia opłaty interchange i niskich stóp procentowych w 2017 roku. Dodatkowo banki ograniczyły liczbę dostępnych rachunków i wciąż faworyzują samoobsługową realizację usług płatniczych. Zmniejsza się także liczba bankomatów krajowych.

W 2017 roku wzrosła jedynie średnia opłata za prowadzenie rachunku bankowego – z 4,74 zł do 5,03 zł. Mimo tego w dół poszły koszty powiązane z kontem, takie jak opłata za kartę debetową i kredytową, wypłata środków z bankomatu, czy zlecenie przelewu w oddziale. Poniżej szczegółowe dane z raportu NBP:

Pełny raport Narodowego Banku Polskiego można znaleźć tutaj.