W komunikacie resortu finansów czytamy, że sprzedawca może przekazać klientowi e-paragon za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony. Tym samym paragony elektroniczne zostają prawnie zrównane z paragonami papierowymi.

E-paragony już dostępne

Ministerstwo Finansów nie precyzuje w jaki sposób należy przekazać e-paragon, ale można założyć, że przedsiębiorcy będą mieli do wyboru dwa sposoby – przesłanie potwierdzenia na maila lub za pośrednictwem SMS-a. W przypadku usługodawców posiadających własną aplikację mobilną paragon może zostać przekazany również za jej pośrednictwem – chodzi tu między innymi o duże sieci handlowe lub stacje paliw.

Warto przypomnieć, że już w lutym na stronie Sejmu RP pojawił się projekt ustawy podatkowej, który zakładał wprowadzenie e-paragonów. W obliczu pandemii koronawirusa elektroniczne paragony uwzględniono w specustawie dotyczącej COVID-19. Niestety na razie zgodnie z obowiązującymi przepisami przedsiębiorcy wciąż muszą wystawiać także paragony papierowe – jednocześnie z tymi elektronicznymi.

Testy e-paragonów już wcześniej prowadził PKO Bank Polski wspólnie z PKN Orlen. W projekcie uczestniczyły także eService oraz Krajowa Izba Rozliczeniowa. W późniejszej fazie pilotażu rozwiązanie było dostępne na wszystkich stacjach własnych PKN Orlen, czyli w około 1,3 tys. lokalizacji. Po dokonaniu płatności kartą PKO BP na stacji Orlen klient mógł otrzymać paragon w formie elektronicznej – jeśli wcześniej włączył taką funkcję z poziomu bankowości internetowej. Następnie paragon trafiał właśnie do serwisu bankowości internetowej, gdzie klient mógł uzyskać do niego dostęp.

O tym co e-paragon zmieni w życiu klientów, detalistów i usługodawców przeczytacie w podlinkowanym tekście.